pondělí 28. prosince 2015

O čtení | Knižní tag

 Tenhle tag jsem objevila u Iris, zaujal mě, a protože jsem zrovna měla na práci spoustu věcí do školy, někdy začátkem prosince jsem ho vyplnila a zapomněla uveřejnit.

1. Oblíbená kniha z dětství
Úplně první knížka, kterou jsem sama přečetla, Mirka s Jirkou (anebo Jirka s Mirkou) sami doma. Pak Lucka s partou na putovním táboře, Děti z Bulerbynu.

2. Co právě čteš?
K dnešnímu dni mám rozečtené tři knížky, to už se mi dlouho nestalo. Minulý týden jsem ve vlaku cestou domů začala číst Markétu Lazarovou, skončila jsem asi v polovině. Jenže doma jsem začala číst Harryho Pottera a Fénixův řád, těšila jsem se do Bradavic celý týden. Ale víkend mi na něj nestačil (když jsem ho četla úplně poprvé, zvládla jsem ho za jeden den!) a jak známo, je to celkem bichle a mně se nechtělo ji na týden vézt do Plzně. Aspoň jsem odložila Siriusovu smrt. No a dnes jsem začala číst Čapkovy Hovory s TGM. Dívala jsem se na ně v baviččině knohovně od malička, a teď se mi hodí do školy, tak jsem to spojila.

3. Máš nějakou rezervaci v knihovně?
Mám, na jednu odbornou monografii, kterou potřebuju do školy. Beletrii si poslední dobou v knihovně moc nepůjčuju, dost knížek se mi nahromadilo doma.

4. Knižní zlozvyk?
Nepoužívám záložky. Snažím se o to, ale stejně ji čas od času vyndám a snažím se (marně) si zapamatovat stránku, na které jsem skončila.

5. Co máš právě půjčené z knihovny?
Cca 15 knížek, které potřebuju ke studiu.

6. Máš čtečku?
Mám. Přála jsem si ji vloni k Vánocům hlavně kvůli těm neustálým přesunům z domova do školy, kdy už tak vozím dost věcí. Nevyužívám ji ale tak moc, jak jsem si představovala. Čas od času ji vytáhnu, přečtu na ní dvě tři knížky a zase se vrátím ke klasice.

7. Preferuješ číst jen jednu knihu nebo víc knih najednou?
Téměř vždy čtu jen jednu, víc jich rozečtu výjimečně (jako třeba teď).

8. Změnily se tvé čtenářské návyky od té doby, co jsi začala blogovat?
Spíš bych řekla, že se mé čtenářské zvyky změnily od té doby, co jsem začala číst knižní blogy. Vždycky mě strašně nakopne třeba Bětka z Listárny, když se ve svém měsíčním shrnutí pochlubí množstvím přečtených knih.

9. Nejhorší kniha, co jsi tento rok četla?
Nečtu špatné knihy. Buď si vybírám opravdové jistoty, o kterých vím, že se mi budou líbit, nebo i když je ta knížka špatně napsaná, líbí se mi děj a naopak.

10. Oblíbená kniha, kterou jsi tento rok četla?
Bezpochyby Harry Potter, jinak bych ho, myslím, popáté nečetla. A Andělé všedního dne od Michala Viewegha. Doporučuju i pokud ho jinak nemáte rádi.

11. Jak často čteš knohy mimo svůj oblíbený žánr?
Téměř vůbec. Občas spolu s Harrym zabloudím do světa fantasy, ale to pravé fantasy mi uniká úplně.

12. Čteš někdy tu samou knihu vícekrát?
Mám pár takových stálic, viz bod 10. Pak třeba ještě Saturnin a jedna knížka, kterou mi mamka koupila asi k 12. narozeninám, jmenuje se Už neposlouchám za dveřmi. Ale jinak se snažím číst pořád další a další. Mám dojem, že kdybych četla dokola své oblíbené knížky, unikne mi spousta dalších, krásných.

13. Dokážeš číst v autobuse?
Pokouším se o to, ale většinou knížku musím zavřít tak po třech minutách, začít zhluboka dýchat a dívat se z okýnka. Ale vyřešila jsem tento problém audioknihami. Naopak ve vlaku mi čtení nedělá problém, naštěstí.

14. Oblíbené místo ke čtení?
Postel, houpací křeslo, kavárna a občas taky podlaha. Jsem takový podlahový člověk, prostě si sednu uprostřed místnosti, čtu si, učím se...

15. Zásady při půjčování knih?
Už si ani nepamatuju, kdy jsem někomu půjčila nebo si od někoho půjčila knížku. Ale předpokládám, že nad ní nebudeme svačit, ohýbat jí stránky, nedejbože v ní podtrhávat.

16. Děláš knihám oslí uši?
Ne!

17. Píšeš si na okraje stran poznámky?
Ne!

18. A do učebnic?
Ne!

19. Ve kterém jazyce čteš nejraději? V kolika dohromady to zvládáš?
V češtině, je to krásný jazyk. V angličtině čtu hlavně kvůli zdokonalení se v ní. A v němčině si na čtení netroufám.

20.  Co musí kniha mít, aby sis ji zamilovala?
Zajímavý příběh, skvělý jazyk a něco nepopsatelného navíc.

21. Co musí kniha mít, abys ji doporučila dále?
Musí se mi líbit.

22. Oblíbený žánr?
Ach jo, tohle škatulkování. Spíš bych napsala "neoblíbené" žánry: fantasy, sci-fi, horor, úplně ta nejčervenější knihovna.

23. Žánr, který čteš nejméně, ale chtěla bys více?
Zase to fantasy. Já bych ho četla, zkoušela jsem to nesčetněkrát, ale mě to prostě nechytne.

24. Nejvíce inspirativní kniha, kterou jsi letos četla?
Šťastná kniha a Jak jsem sebrala odvahu, Havel, Moje pařížská revoluce, Vezměte s sebou květinu.

25. Oblíbená svačinka ke čtení?
 Káva.

26. Jak často vybíráš knihy podle obálky?
Když jsem chodívala co měsíc do knihovny, vybírala jsem zásadně podle obálky a názvu. Posledních pár let si doma střádám vlastní knihovnu, tam už vybírám spíš podle kvality. I když k Vánocům jsem si koupila Do tmy od Anny Bolavé jen na základě překrásné obálky.

27. Jak často souhlasíš s negativní knižní kritikou?
Spíš mě většinou podnítí k tomu si knížku přečíst, abych si udělala vlastní názor.

28. Co psaní negativních recenzí?
Na všem se přece nechá najít něco hezkého.

29. Kdybys mohla číst v dalším cizím jazyce, který by sis vybrala?
Francouzštinu. Je to jazyk básníků a já bych si ráda přečetla to, co Milan Kundera napsal jen ve francouzštině.

30. Největší knižní výzva?
Asi jediná do jaké jsem se kdy zapojila byl den nepřečtených knih. A pak je tu moje osobní výzva přečíst všechny knížky, které mám doma, která je ale nerealizovatelná, protože pořád přibývají.

31. Největší knižní výzva, do které se bojíš jít?
To by byla asi ta, kterou bych si sama vytvořila. Stanovila bych si nějaká čísla, která by byla nereálná a já bych akorát byla ve stresu, že ji nesplním.

32. Oblíbený básník?
Poezii moc nečtu, to ale neznamená, že vůbec. Rozhodně se nedá říct, že bych měla oblíbeného básníka. Moc se mi líbila Ohnice Jiřího Ortena. Nebo blues Josefa Kainara. Láká mě Vladimíra Čerepková nebo třeba Václav Hrabě, ale zatím jsem se k nim nepročetla.

33. Kolik knih si obvykle půjčuješ z knihovny?
Kolem pěti.

34. Vrátila jsi už knihu do knihovny bez toho, abys ji přečetla?
A kolikrát.

35. Oblíbená knižní postava?
Ginny Weasleyová, Margo Roth Spiegelman, Saturnin, Tom z Vybíjené.

36. Oblíbený knižní záporák?
Teta Kateřina a Milouš, Smrt ze Zlodějky knih.

37. Knihy, které si obyčejně bereš na prázdniny?
Ty, na které během školního roku nebyl čas, někdy jsou to ještě ty, které jsem dostala k Vánocům.

38. Nejdelší doba, kterou jsi nečetla?
Kolem maturity a po ní. Tedy, četla jsem, ale povinnou četbu. A všichni víme, jak je povinná četba skvělá. Ona je, ale ten přívlastek povinná je děsivý. Takže celý čtvrťák na gymplu a pak než jsem se během prváku na VŠ vzpamatovala.

39. Kniha, kterou jsi nedokázala/nemohla přečíst?
Cokoli od Tolkiena. Strašně moc bych chtěla objevit tajemství Středozemě, rozečetla jsem Hobita i Pána prstenů, ale nedočetla. Obě krásně napsané, ale já se do nich nedokázala začíst.

40. Co tě dokáže při čtení vyrušit?
Když na mě začne někdo mluvit. Nikdy na mě nemluvte, když si čtu. Já taky nemluvím na ostatní čtenáře.

41. Oblíbená filmová adaptace?
Pokud se mi nějaká knížka hodně líbí, většinou se na film natočený podle ní vůbec nepodívám. Naopak se mi stává, že se podívám na film a až pak zjistím, že byl natočený podle knížky. Moc se mi líbil třeba Jeden den. Naopak jsem se po zhlédnutí Hřebejkových komedií s nadšením vrhla na jednu knížku Petra Šabacha a nebyla nic moc.

42. Adaptace, která tě totálně zkalamala?
Možná by zklamala, takže jsem se na ni raději nepodívala.

43. Jak často čteš spoilery?
Vůbec.

44. Nejvíc peněz kolik jsi najednou utratila v knihkupectví?
Kolem tisícovky.

45. Jak často knihu před čtením prolistuješ?
Prolistovávám spíš až během čtení.

46. Důvod, pro který bys knihu v polovině čtení vzdala?
Čtení vzdávám, pokud se do knížky nezačtu, nedokážu se vžít do děje, hledám důvody, proč nečíst.

47. Máš knihy ráda uspořádané?
Ano.

48. Skladuješ knihy doma, nebo je po přečtení posouváš dál?
Jak jsem psala, snažím se si vytvořit vlastní knihovnu, takže si kupuju opravdu jen knížky, o které stojím a které nechci nikomu dát.

49. Jsou knihy, kterým se vyhýbáš?
Asi sci-fi, horor, červená knihovna.  A celkově brak. Neříkám, že občas není třeba přečíst si něco lehčího, ale to nutně neznamená špatného.

50. Kniha, která tě rozesmála?
Těch je. Saturnin, Poslední aristokratka, Vybíjená, například.

51. Kniha, která tě rozhněvala?
Takovou neznám.

52. Kniha, která tě rozplakala?
Vím přesně, o čem byla, četla jsem ji asi ve čtrnácti, ale nepamatuju si název ani autora. No a pak postupně od čtvrtého dílu pláču, když umírají postavy v Harrym Potterovi. Poměrně čerstvá zkušenost - u Ohnivého poháru jsem brečela, že umře Cedric už když začal třetí úkol.

53.  Kniha, od které jsi neměla žádná očekávání a nakonec se ti líbila?
Zrovna Harry Potter, když už je o něm řeč. Nebo Memento.

54. Kniha, od které jsi očekávala moc, ale nakonec se ti nelíbila?
Takovou neznám.

55. Oblíbené čtení na odreagování?
Jakékoli. Oreaguji se čtením.






Žádné komentáře:

Okomentovat