čtvrtek 2. dubna 2015

Kterak jsem objevila kouzlo gramofonu

Přijde mi jako zázrak, že v době, kdy každý z nás k přehrání hudby používá YouTube, Spotify, Deezer, iTunes a mnoho dalších podobných aplikací, které ani neznám, se ještě pořád vyskytují mezi lidmi CD přehrávače či gramofony. Jen klasický magneťák už má málokdo.



S hudbou už se zkrátka setkáváme jen ve virtuální podobě jako se souborem v mp3, ti poctivější z nás za něj dokonce zaplatí. K jejich přehrávání pak používáme telefony se sluchátky a poslech hudby se pro nás stává zkrácením jízdy v MHD, čekání na vlak, vyplněním dlouhé chvíle.

Kde jsou ty doby, kdy se lidé doma posadili, slavnostně vložili do gramofonu novou desku, do kazeťáku novou kazetu a vychutnávali si dosud neznámé tóny? 

Dneska interpret vydá desku, vy sednete za počítač a zdarma si ji pustíte kdekoli si vzpomenete. A já, protože jsem od přírody tvor nostalgický, čím dál víc tíhnu k návratu ke kořenům.Začalo to nákupem několika cédéček. Nic zvláštního, říkáte si. Jenže já jsem poslední dostala někdy v deseti letech. Pak jsem zjistila, že existuje YouTube a nějak neměla důvod vyžadovat od Ježíška další a další do sbírky. 

A tak jsem si říkala, že je to strašně na nic, poslouchat hudbu jen, když mám připojení na internet, nebo když si zrovna tu a onu písničku stáhnu do telefonu a došla si postupně pro nově vydaná alba svých oblíbených interpretů do kamenného obchodu (mimochodem jediného v celé Plzni, který znám).

A nedávno, když jsme malovali, jsem se probírala gramofonovými deskami po našich a nestačila se divit, co máme doma za poklady. Pak už chybělo jen sehnat ve čtvrtém obchodě novou jehlu do gramofonu a já mohla slavnostně přehrát první desku. A musím vám říct, má to svoji atmosféru. 

Už se dokonce poohlížím po nových deskách svých oblíbenců (ano, například Následuj kojota (Deluxe)) a začínám šetřit. Chce se mi přidat úvahu, jestli jsou LP a CD tak drahá z toho důvodu, že jsou vzácná, protože každý si hudbu pouští na netu nebo je to naopak, že každý hudbu poslouchá na internetu, protože nemá na desku, či spíše nechce za ni dát tolik peněz, ale to asi nevyzkoumám.

A jaké poklady že jsem to doma objevila?


Beatles!!!
Návštěvní den pánů Šimka a Grossmanna dvakrát
Božský Elvis
Tuhle jsem sice ještě neslyšela, ale zaujal mě přebal.
A trocha klasiky....
Leonard Cohen jí banán
What A Wonderful World...
Také nádherná obálka a navíc pohádky...

A co vy? Čemu dáváte přednost při poslechu hudby?

Žádné komentáře:

Okomentovat